• يکشنبه ١١ تير ١٤٠٢-١١:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٩٩٩
در بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری در سال ۱۴۰۱ مطرح شد:10-159

از عدم کمک دولت تا درآمد مازاد 10 هزار میلیاردی شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش حساب درآمدی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ با اشاره به درآمد مازاد ۱۰ هزار میلیاردی خواستار ارایه متمم بودجه و تشکیل صندوق درآمد مازاد شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب کاشانی در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ششم با ارائه گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۱ ضمن عذرخواهی از تأخیر در ارائه این گزارش، اظهار کرد: بخشی از آن به دلیل تأخیر در ارائه گزارش بود و بخشی نیز به دلیل عدم فرصت در صحن برای ارائه گزارش بود.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه سال قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۶۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان وصول شده که نسبت وصول به بودجه مصوب ۱۳۷ درصد است.
وی ادامه داد: از مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان عملکرد نقد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان غیرنقد است و در بخش غیرنقد می توان گفت که ضعیف عمل کرده اند.
کاشانی با بیان اینکه باید ۴۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان درآمد به حیطه وصول در می آمد که مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است، یادآور شد: حدود ۱۴۴ درصد درآمد وصول شده که درآمدهای ناشی از توسعه شهر و جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای باید چهار هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان وصول می شد که ۹۳۹ میلیارد تومان وصول شده است، تصریح کرد: از محل واگذاری دارایی های مالی نیز باید سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان وصول می شد که هفت هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان به میزان ۱۸۰ درصد محقق شد.
وی با بیان اینکه تنها در اسفند ماه ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شده و روند تحقق درآمد صعودی بوده است، اظهار کرد: از معاون مالی و اداره کل درآمد شهرداری تهران تقاضا می کنیم به صورت متمرکز عمل کند و از افراد بیشتری استفاده شود تا مبالغ عوارض نقد شود و در تحقق درآمدها اثرگذار باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه جرائم ماده ۱۰۰ و اوراق مشارکت افزایش یافته است، یادآور شد: در بحث مسکن جایگزین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که باید گزارش آن ارائه شود.
وی با بیان اینکه در بخش هزینه ها بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، گفت: عملکرد شهرداری ۴۹ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان هزینه شده که ۹۶.۸۵ درصد اعتبارات است.
کاشانی با بیان اینکه در سه ماهه اول ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم، خاطرنشان کرد: با احتساب ۹ هزار میلیارد تومان از سال قبل ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی داریم که می تواند راهگشای مشکلات شهر باشد.
وی با اعلام اینکه تحقق بودجه تا ۵۰ هزار میلیارد تومان بر اساس برنامه پیش رفت، اظهار کرد: با آمدن متمم بودجه می توانیم صندوق درآمد مازاد را ایجاد کنیم؛ این اتفاق نادر است و زمانی آقای قالیباف نیز یکبار این اتفاق افتاد اما هیچ گاه درآمد مازاد به این میزان نبود.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مبلغ تخفیف عوارض پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: بخشی از مبالغ نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان به سازندگان اختصاص دارد که از این فرصت استفاده کردند، تحقق درآمد دست مریزاد دارد اما می خواهیم شهرداری هرچه سریعتر گزارش دهد که مازاد درآمد در چه ردیف هایی هزینه شده است.
امانی: در اسفندماه شهرداری تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت
ناصر امانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه باید برای ۱۹ هزار میلیارد تومان متمم بودجه به شورا ارائه شود، گفت: درآمد شهرداری از دو کد ویژه شامل عوارض ساخت و ساز به میزان دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و عوارض بر پروانه ساختمانی مازاد بر پایه تراکم مسکونی به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مبلغ مصوب است.
وی با بیان اینکه میزان درآمد وصولی عوارض پارکینگ نیز دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: در اسفندماه گفته شد شهرداری تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و با توجه به تخفیف عوارض شهرسازی، این موضوع عامل اصلی افزایش درآمد شهرداری بود؛ ما شهرداری را موظف کرده بودیم که ماهانه گزارش استفاده از این تخفیفات را ارائه دهد اما گزارشی ارائه نشده است.
ناصر امانی افزود: از آذر تا دی ماه دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ساخت و ساز در شمال شهر تخفیف داده ایم و اگر دیگر ماه ها را نیز در نظر بگیریم هشت هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه به سازندگان عمده دادیم تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم؛ یعنی یک سوم از دارایی ها را داده ایم تا دو سوم دارایی را کسب کنیم.
وی با بیان اینکه ۲۹ درصد درآمدها پایدار و ۷۱ درصد ناپایدار است، یادآور شد: تمام مواردی که به دولت مربوط می شود صفر است و یعنی دولت حتی یک ریال به شهرداری کمک نکرده و می توان به عوارض نوسازی، ماده ۲۲، جرائم رانندگی، یارانه بلیت و دیگر موارد اشاره کرد؛ درآمدهای درون شهرداری نیز در برخی ردیف ها صفر است و این ترکیب درآمدی که متکی به حوزه شهرسازی با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده است نشان می دهد که در غیر این صورت شهرداری با مشکل روبه رو می شود.
 
پیرهادی: لزوم تشکیل صندوق مازاد درآمد مصوب
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان مازاد بر درآمد بودجه است، اظهار کرد: برای ۱۰ هزار میلیارد تومان مجوز دادیم که برای اولویت ها هزینه شود؛ از شهرداری می خواهیم گزارشی از این اولویت ها برای اختصاص این ۱۰ هزار میلیارد تومان ارائه دهد.
وی افزود: صندوق مازاد درآمد مصوب باید تشکیل شود و این مبالغ در صندوق تعیین تکلیف شود و اگر در آن سال هزینه نشد در صندوق بماند و در سالی دیگر بنابر ضرورت هزینه شود.
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه گفت: قسمتی از درآمدها واریز و برداشت بوده و حتما برداشت ها خارج از مصوبه بوده و هنوز واریزها بر اساس صورت وضعیت های قطعی انجام نشده است.
 
تشکری هاشمی: مازاد بودجه در تبصره ۲۹ هزینه نشده است
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد داشته ایم، تصریح کرد: در تبصره ۲۹ گفته ایم که اگر شهرداری درآمد مازاد داشته باشد می تواند در بخش های ضروری هزینه کند که اولویت ها در مترو، اورهال واگن ها، خرید ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده و تبصره نادیده گرفته شده است.
وی تأکید کرد: در توسعه و تجهیز سامانه های حمل و نقل ریلی تنها ۵۸ درصد در این بخش هزینه شده و نه تنها از مازاد درآمد استفاده ای نشده بلکه ردیف های مصوب نیز به میزان ۵۸ دصد استفاده شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه برای پایانه ها هزار میلیارد تومان به میزان ۴۰ درصد هزینه شده است، یادآور شد: این مبالغ انحراف در بودجه را نشان می دهد، همچنین قرار بر این بود که برای مقادیر افزایش و کاهش هریک از ردیف ها مجوز دریافت می شد اما صورت نگرفته و دست کاری هایی در ردیف ها انجام شده و حتماً تخلف شده است.
 
علوی: 70 درصد پروانه های صادره مربوط به بافت فرسوده است
سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا اظهار داشت: ۶۷ الی ۷۰ درصد پروانه‌هایی که شهرداری تهران در سال گذشته (۱۴۰۱) صادر کردند در حوزه بافت فرسوده بوده است.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد تحرک در حوزه نوسازی بافت فرسوده نقطه مثبت است، تصریح کرد: اینکه دوستان توانستند بیش از آنچه تعیین شده درآمد کسب کنند جای تشکر دارد اما در عین حال باید مشخص شود که این اعتبارات به چه شکل و کجا هزینه شده است.
 
فروزنده: توافق با بانک شهر برای دریافت برات‌ کارت و ال ‌سی
لطف اله فروزنده نیز در جریان بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه ۱۳۷ درصد بودجه سال قبل محقق شد، اظهار کرد: این مهم با تلاش شهرداری و سیاست گذاری شورا محقق شد که در تاریخ شهرداری بی سابقه و باعث افتخار است.
وی با بیان اینکه ما گزارش هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد را ارائه خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ۹ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد در خزانه است؛ در ۱۵ اردیبهشت ماه که حساب ها بسته شد باید تمام مبالغ در خزانه قرار می گرفت.
فروزنده با اعلام اینکه ۹۷ درصد هزینه ها صرف شده است، یادآور شد: ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت علی الحساب برای مترو در نظر گرفته شده و هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به امسال منتقل شده و قرارداد ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای خرید اتوبوس از این محل تأمین شده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد در اسفندماه محقق شد، خاطرنشان کرد: این را در نظر بگیریم که تخفیف عوارض شهرسازی در اسفندماه کمتر از ماه های دیگر و ۲۰ درصد بود.وی با بیان اینکه توافقاتی با بانک شهر برای دریافت برات کارت و ال سی داشتیم، تصریح کرد: ما به تمام مناطق اعلام کردیم که پیمانکاران را برای دریافت مبالغ خود فرا بخوانند و هریک مدارک روشنی داشتند مبالغ را دریافت کردند و پرداخت خوبی به پیمانکاران بزرگ داشتیم و بدهی های پایین نیز در حال پیگیری است، ما نفی نمی کنیم که بدهی های سنواتی داریم اما تلاش کردیم که بدهی ها پرداخت شود و آرامترین سال را در سال گذشته داشتیم.

 گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:

yun.ir/4fl4o9

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: